چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۴  |  Wednesday, 04 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
کارشناس تئاتر و استاد دانشگاه ریجِنتس لندن در گفت و گو با دیباچه عنوان کرد :

محمد حسن گودرزی :هنر تئاتر از جمله هنر هایی است که همچنان در بریتانیا از جذابیت زیادی برای مردم و هنردوستان برخوردار است. یکی از این دلایل را می توان به تاریخچه غنی این هنر نمایشی در این کشور دانست که وجود گنجینه غنی از نمایشنامه نویسان بسیار بزرگی مانند ویلیام شکسپیر، کریستوفر مارلو و ویلیام گولدینگ باعث شده که تئاتر این کشور در سطح جهان در نزد مردم و هنر دوستان بسیار شناخته شده باشد.

محبوبیت تئاتر در بریتانیا همچنان بالا است و با وجود سالن های مجهز سینما و دسترسی به شبکه های تلویزیونی متنوع، همچنان یکی از بزرگترین سرگرمی های مردم در این کشور رفتن به سالن های تئاتر و تماشای نمایش های مختلف از موزیکال و کُمدی گرفته تا درام های کلاسیک است.

سرزندگی و جدیت بازیگران ایرانی قابل توجه است ! |  دولت بریتانیا همواره از هنر تئاتر حمایت کرده است

ویلیام هَریس (William Harris) یکی از اساتید و کارشناسان مطرح تئاتر در لندن است. وی فعالیت خود را به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر آغاز کرد. نمونه کارها و تدریس حرفه ای هَریس روی آموزش بازیگران متمرکز شده است و وی در تعدادی از مدارس و دانشگاه های نمایشی بریتانیا و در سراسر اروپا در بلژیک ، فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، لیتوانی ، لهستان ، استونی ، بلاروس و روسیه تدریس کرده است. « هریس » سابقه تدریس در دانشگاه های میدلسکس (Middlesex) و آکادمی تئاترمانتویو (Mountview Academy) و از سال 2016، در دانشگاه ریجِنتس (Regents University) به تدریس تئاتر مشغول بوده است.

« دیباچه » با ویلیام هریس گفت و گویی را در مورد هنر تئاتر و بازیگری در بریتانیا انجام داده که در ادامه می آید. لازم به ذکر است که این مصاحبه به صورت « ایمیل » انجام شده است.

تئاتر در کشور شما از سابقه بسیار طولانی برخوردار است. در حال حاضر وضعیت هنر تئاتر در کشور شما چگونه است ؟

عالی است و البته شاهد تغییراتی بوده ایم؛ مخاطبان جدید به چیزی متفاوت علاقه مند هستند اما نیاز به قصه گویی زنده به همان اندازه که همیشه بوده، وجود دارد. هنر تئاتر همیشه در حال تغییر و تحول است زیرا سازندگان جوان تئاتر در پاسخ به آنچه می توانند به دست آورند ، شکل هنر را تغییر می دهند. شما می توانید طیف گسترده ای از هنر تئاتر را در سراسر بریتانیا و از طیف گسترده و متنوعی از سازندگان تئاتر تجربه کنید. از همه این ها گذشته، تناتر یک رسانه قابل دسترس برای همگان به شمار می رود.

برخی عقیده دارند که در حال حاضر هنر تئاتر تبدیل به سرگرمی قشر خاصی از افراد طبقه بالای جامعه شده است. نظر شما در این باره چیست ؟

اگر منظور از هنر تئاتر اشکال رسمی این هنر باشد شاید این حرف به نظر دُرُست بیاید. در تئاتر های بزرگ، مخاطبان هزینه بیشتری می کنند و البته مُسن تر هستند. اما تئاتر در بریتانیا به هر شکلی قابل دسترسی است. شما هنوز هم می توانید یک قطعه تئاتری بین 10 تا 20 پوند را ببینید و بلیط های اپرا ملی و شرکت های تئاتری موجود در این حیطه قیمت وجود دارد. چالشی که برای تئاتر امروزه وجود دارد، جذب مخاطبان جوانتری در سراسر دنیا است که به برنامه های تلوزیونی و فیلم های داستانی سینمایی به صورت آنلاین دسترسی دارند.

آیا دولت بریتانیا از هنر تئاتر حمایت می کند ؟ اگر چنین است ، این کمک مالی چیست؟

 دولت بریتانیا همواره از هنر تئاتر حمایت کرده است و این بدان معناست که این کشور از نظر جهانی ، بیشتر از هر کشور هم رده  دیگری در جهان در تئاتر ، فیلم و تلویزیون تأثیرگذار است. بازیگران و کارگردانان انگلیسی در سراسر جهان کار می کنند و با مخاطبان جهانی درگیر هستند - به عنوان مثال سریال های بازی تاج و تخت و سریال شرلوک. سرمایه گذاری نسبتاً ناچیزی که دولت در سطح ریشه ای ایجاد می کند به این معنی است که اقتصاد ، فرهنگ و هویت این کشور در سراسر جهان قابل توجه می شود.

سرزندگی و جدیت بازیگران ایرانی قابل توجه است ! |  دولت بریتانیا همواره از هنر تئاتر حمایت کرده است

البته این استدلال مطرح می شود که شرکت هایی امثال Netflix و Amazon باید کسانی باشند که سرمایه گذاری کنند نه مالیات دهندگان ، اما می دانیم که این مدل ها تمایل به این کار ندارند زیرا شرکت ها می توانند از ماندگاری نسبتاً کوتاهی برخوردار باشند. در حالی که شرکت ها برای سود نسبتاً کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند ، سرمایه گذاری دولتی برای منافع بلند مدت کشور است. داستان نویسان بریتانیا در سراسر جهان نفوذ دارند و هزینه زیادی برای دریافت کمک ندارند. ما در حال حاضر از سال 1945 به بعد شاهد بهره مندی از سرمایه گذاری در آموزش و تمرین هنر در بریتانیا هستیم. مسلماً بدون آن ، ما نمی توانیم به عنوان نیروی غالب در سرگرمی و فرهنگ جهانی که امروز هستیم ، باشیم.

تفاوت بین تئاتر بریتانیا و سایر نقاط اروپا بویژه فرانسه چیست؟

تئاتر بریتانیا از نظر شکلی تنوع بسیاری دارد، زیرا علاقه زیادی به ساخت تئاتر در این کشور وجود دارد. در سراسر اروپا تئاترهایی در بیشتر شهرها به روی صحنه می روند که کارهایی عالی هستند. من اغلب شیفته شکل های مختلف اجرای تئاتر که ممکن است انجام شود و اشتیاق مردم  برای رفتن به تئاتر هستم . من تفاوت های زیادی در این زمینه در اروپا نمی بینم.

در حال حاضر بریتانیا در طول 40 سال گذشته به یک کشور برتر در این زمینه در اروپا تبدیل شده است و این در طیف وسیعی از شرکت هایی که می توانید در بریتانیا و سراسر اروپا مشاهده کنید مشهود است. به عنوان مثال ، من کارهای زیادی از ایوان ون هوف (Ivan Van Hove) در لندن دیده ام که بازیگرانی از فرانسه و بقیه اروپا در آن حضور دارند. یک ارتباط جالب وقتی همه ما در تئاتر مشترک هستیم ، اتفاق می افتد. من برای یک دانشگاه (دانشگاه رجنتس لندن) کار می کنم ، که یک مجموعه جهانی از بازیگران را از سراسر جهان را به خود جلب می کند و ما کاملاً معتقدیم که آموزش بازیگران از فرهنگ های مختلف برای همکاری با یکدیگر روشی پیشرو در این زمینه است.

بسیاری از بازیگران فیلم کار خود را در تئاتر آغاز کرده اند. به نظر شما تفاوت بازیگری در سینما و تئاتر چیست؟

هر دو متعهد به حقیقت در اجرا هستند. اگر به یک بازیگر مانند مارک ریلنس (Mark Rylance) در فیلمی مانند دانکرک نگاهی بیندازید، وی همان بازی صادقانه ای که در روی صحنه تئاتر انجام داده را در آنجا می دهد. با این همه معیارها برای شیوه و شدت عمل متفاوت است. هر دو (بازیگری سینما و تئاتر) از یکجا نشئت می گیرد اما نوع همکاری با سایر افراد درگیر با بازیگر متفاوت است.

درباره تئاتر ایران چه می دانید؟

متاسفانه آشنایی کمی دارم. من در گذشته با بازیگران ایرانی کار کرده ام و آنها درباره کارشان انعطاف پذیر، سرزنده و جدی هستند. مدتی قبل با برخی از بازیگران ایرانی کارگاه آموزشی رومئو و ژولیت را انجام دادم. اجراهای آنها با یک سُنت غنی از داستان نویسی شفاهی آغشته شده بود که بسیار پرتحرک و جذاب بود. البته من سینمای ایران را تا حدودی بهتر می شناسم زیرا در اینجا بیشتر دسترسی به آن داریم.

سرزندگی و جدیت بازیگران ایرانی قابل توجه است ! |  دولت بریتانیا همواره از هنر تئاتر حمایت کرده است

دوست دارم دوباره با بازیگران ایرانی کار کنم. یکی از امتیازات کاری که من انجام می دهم به دست آوردن فرصت برای همکاری با بازیگرانی از سراسر جهان است که همه تجربه ، سنت ها و البته داستان ها را به اشتراک می گذارند. دوست دارم فرصتی برای شناخت بیشتر تئاتر ایران داشته باشم.

آینده هنر تئاتر را چگونه می بینید؟

تئاتر امروز به همان اندازه اهمیت دارد که تاکنون بوده است. ما باید به طور جمعی بشریت خود و ارزشهایی را که به عنوان انسانهای مشترک در این سیاره زیبا به ما پیوند می دهند دفاع کنیم. چه بهتر است که برای به اشتراک گذاشتن داستان ها بازیگران را به جای سربازان برای دیگران بفرستیم.

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
،مريم
|
United States
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
مثل هميشه عالى بود
،مريم
|
United States
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
مثل هميشه عالى بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳